30.9.2009

Berliini

Minä ainakin jäin.
Kävin siis Berliinissä 2008 kesällä äitini kanssa :)

Olimme mökillä ennen matkaamme ja olin kesän alussa esittänyt toiveen että haluisin kaupunkilomalle shoppailemaan. Itse en tiennyt Berliiniin lähdöstä yhtikäs mitään, kun pari päivää ennen lähtöä äiti ilmoitti että nyt lähetään kotiin pakkaamaan.
Olin niin innoissani, ja enemmän innostuin kun pääsimme tämän vapaamielisen kaupungin maankamaralle.

Vietimme Berliinissä kolme yötä ja neljä päivää. Yövyimme Hotel Berlin, Berlin-hotellissa, joka oli aivan mahtava. (Seuraavat kuvat ovat siis ton hotellin sivuilta)

Hotellista mulla ei todellakaan oo mitään pahaa sanottavaa, ainoa miinus oli se ettei työntekijät osanneet kunnolla englantia.

Henkilökunta oli ystävällistä, laukkuja ei tarvinnut kuljettaa senttiäkään itse ja aamupala oli suussasulavaa! Lisäks tossa hotellissa oli sellanen sulonen 'takapiha' ja siellä palmujen keskellä sai istua iltaa ja vaikka samalla syödä jotain pientä.

Berliini on tunnetusti todella iso kaupunki, ja ainakin aluks oli tosi vaikee päättää minne päin suuntaisi. Pääasiallinen tarkoitus matkallemme oli shoppailu, joten kerron nyt vähän vinkkejä minne päin kannattais suunnata :)

Päästiin hotelliltamme melko nopeasti Berliinin tunnetuimmalle ostoskadulle, Kurfüstendammille, ja sen suosion ainakin turistien keskuudessa huomasi heti.

Kadulta löytyy kaikkea luksusmerkeistä halvempiin.
Tommy Hilfiger store, jossa oli muuten järkyttävät alennukset, löysin sandaalit jotka sain omakseni 15eurolla.

Lacoste storeja, Diesel, Levi's, monenmonet H&M:t, Zarat yms. saman kadun varrella tarjoavat varmasti kaikille mieleisen liikkeen shoppailuun.

Kadulta löytyy siis myös paljon luksusta, kaksi Louis Vuittonin liikettä, Gucci, Chanel, mitä vain haluat löytää.

Eli jos mun pitäis antaa vinkkejä Berliiniin lähteville shoppailijoille, sanoisin että menkää sisään oudoimpiinkin kauppoihin, koska niistä voi tehdä löytöjä :)

Huomionarvoisiksi kaupoiksi nimeäisin New Steinbruch Berlinin, jossa myydään mm. merkkejä Pash, Miss Sixty, G-Star ja Diesel.

Saman liikkeen yhteydessä oli myös kenkäkauppa, joka pursusi mitä erilaisimpia kenkiä.

Tottakai jokaisen, joka Kurfürstendammille joskus eksyy, täytyy vierailla KaDeWe-kauppakeskuksessa! Sinne saa helposti hukkaamaan tunnin jos toisenkin ajastaan koska se on niin iso, ja jos jotain etsit - luultavasti löydät sen sieltä.

Kierreltiin joka päivä kyseisellä kadulla, mutta tietenkin käytiin muuallakin.
Eli tämä katu ja puoli Berliiniä, jolla hotellimmekin oli on muistaakseni Berliinin länsipuoli.

Emme niin paljoa kierrelleet Itäisellä puolella, kävimme kyllä Berliinin ainoassa Paul Frankin liikkeessä joka sijaitsi jossain ihan hornassa ja turhaksi reissuksi sekin osoittautui! Siis siinä mielessä, että kyseinen liike oli todella pieni enkä löytänyt etsimääni.

Joten jos Berliiniin lähtee pariksi päiväksi shoppailemaan, kannattaa keskittää kiertelyt Länsipuolelle. Ja muutenkin Itä-Berliini erosi mielestäni tosi paljon Läntisestä, sillä tunnelma muuttui heti karummaksi ja kaduilla oli huomattavasti enemmän juoppoja ja epämäärästä porukkaa :D Oli siellä kyl siistejä graffitteja!

Ja koska Berliini on tosiaan pinta-alallisesti iso kaupunki, ei olis mitään järkeä lähteä kiertämään koko kaupunkia kävellen tai takseilla nähtävyyksien perässä. Siksi menimme äidin kanssa kiertoajelulle, joka huristeli kätevästi niin että näki kaikki näkemisen arvoiset paikat!

Kolme päivää rankkaa shoppailua vaatii tietysti myös vähän rentoutumista, ja sen toteutimme vierailemalla Berliinin eläintarhassa joka sijaitsi aivan hotellimme kupeessa :)

Eläintarhan yhteydessä oli joku vedenalainen maailma, jossa myös kävimme! Siellä oli kaikenlaisia örkkejä meduusoista käärmeisiin..

Vaikka Berliinissä on mahtavat shoppailumahdollisuudet, niin eniten mä ihastuin kyseisessä kaupungissa sen värikkyyteen. Ihmiset näytti kaikki erilaisilta, siellä oli erittäin monilla omaperäinen tyyli ja jotenki ilmapiiri oli tosi hyväksyvä, eikä kenelläkään näyttänyt olevan kiire minnekään.

Voi ei, nyt mulla tuli kamala hinku päästä Berliiniin! Ehkä synttäreiden aikoihin vois lähteä, koska oon kuullu että joulun alla siellä on aivan maagista tehdä ostoksia? ;)

Jos mun pitäs valita, matkustanko uuteen paikkaan missä en oo vielä käynyt, vai Berliiniin - valitsisin Berliinin.

Joten, jos joku harkitsee Berliiniin lähtöä niin voin vaan sanoa, että jokaisen pitää se kaupunki kokea - että eikun menoksi vaan.

♥ söpö

Ps. Lupaan ja vannon, että postaan huomenna mitä oon viime päivinä puuhastellut :)

1. tää oli tosi kiva postaus, koska oon ite lähössä berliinii kuukauden päästä, kiitti shoppailuvinkeistä :)

2. ai vitsi haluun berliinii :DDD

3. täällä toinen joka on jäänyt koukkuun Berliiniin ! aivan tosi ihana paikka :) kuvatkin näyttää niin tutuilta. Olin ihan ton Tommy Hilfigerin kaupan vieressä hotellissa. Vielä joku päivä tonne pitää uudestaan mennä(:

4. Kiitos paljon! Autto ihan sikana tää postaus, kun en oo ite koskaan Berliinissä käynyt ja oli kiva saada vinkkejä! Eli loistava postaus =)

5. Et oo pahemmin tainnu matkustella ku joku parin vuoden takanen Saksan matka on noi upeet XDDDDDD

6. Anonyymi: Eipä kestä :) Kiitti!

bruumbruuumm: Mee :)

-ann-i: Todellaki pitää :)

Anonyymi: Eipä kestä, kiitti :)

Anonyymi: No oon mä mm. Australiassa käyny mut ajattelin nyt tehä Berliinistä postauksen.

7. Berliini oli ihan jees. Taisin silloin tyhjentää ton Hilfigerin kaupan omatoimisesti. Lontoo käyty? Pariisi? Köpiskin kannattaa testata.

8. söpö toi kameli.

9. Oon käyny Berliinissä kaks kertaa oon kaupungista sun kaa ihan samaa mieltä :)

10. Näyttää ihanalta kaupungilta :D Varmaa yhtä hyvä shoppailu paikka ku Lontooki missä kävin viime kesänä :) Jonne on kyllä takasi kova hinku ja pitää muistaa ens kerralla että ottaa mukaa vaa tyhjän matkalaukun ;p

11. kiitos kiitos kiitos tuhat kertaa kun kirjoitit tämän!olen menossa akkaporukalla berliiniin ensi kuussa yhtä pitkäksi aikaa kuin sinä, ja todella mukava saada kuulla että SIELLÄ ON OSTOSKATU<3 ei tarvitse kiertää kokokaupunkia, kun tietää valmiiksi missä on mitäkin :) eläintarhakin vaikuttaa mielenkiintoiselta kokemukselta! kiitos kiitos kiitos

12. viikon päästä kolmatta kertaa berliiniin, can't wait :) vaikka ei ookkaan varmaan yhtä hienoa ku kesällä (oon edellisillä kerroilla ollu kesäl) ni silti pääsee shoppailemaan ja kiertää baareja ;p